Kultfilm: Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?)
A 80-as években a szórakoztatás terén Spielberg mellett a legmegbízhatóbb rendező Robert Zemeckis volt. Ez persze nem csoda, hiszen Zemeckis Spielberg legtehetségesebb tanítványának számított, és szerencsére be is váltotta a hozzá fűzött reményeket. Első igazán nagy dobása a Smaragd románca volt, aztán következett a Vissza a jövőbe-trilógia utánozhatatlan kezdő epizódja. Az első és a szintén kiváló második rész között Zemeckisnek sikerült még egyszer hatalmasat alkotnia a Roger nyúl a pácban-nal. Sokak gyerekkori kedvence több szempontból is újító volt: egyrészt létrejött az animáció és a valódi film minden eddiginél pompásabb találkozása, másrészt ennek magvalósításában úttörő technikát alkalmazott. Már önmagában ennyi is elegendő lenne egy jó filmhez, ám a Roger nyúl a pácban olyan történettel is szolgál, ami után bizony megnyaljuk mind a tíz ujjunkat.
Eddie Valiant, a kiégett, alkoholista magándetektív megbízást kap, hogy szaglásszon körül a férfiak körében legnépszerűbb rajzfilmfigura, Jessica Rabbit körül. Miután Eddie lesifotókat készít Jessicáról és a Firkanegyed tulajdonosáról, Marvin Acme-ről, utóbbi rejtélyesen életét veszti. Az elsőszámú gyanúsított nem más, mint a féltékeny férj, Roger nyúl, aki Eddie segítségét kéri, hogy mentse a bírótól, aki számára a firkák elpusztításánál nem létezik hálásabb feladat.
Zemeckis okosan a rajzfilmek hőskorába, a 40-es évekbe helyezte történetét, így a hollywoodi és a klasszikus magánnyomozós hangulatot nagyszerűen tudta egymáshoz illeszteni. Roger nyúl és Eddie is jól ismert karakterek, akik eddig közös filmben még sohasem találkoztak. Az atmoszférát az is erősíti, hogy a rendező gyerekszemmel állt hozzá a témához, így egy percig sem veszik el az, amiért mindenki szerette Tapsi Hapsit meg a többi hasonló rajzfilmet. A bolondozás tehát igen nagy hangsúlyt kap, és ez kitűnően ellensúlyozza a mogorva és hidegvérű emberek eltúlzott világát. A történet bizonyos szinten alá is van rendelve a környezetnek, hiszen az első bő fél órában a konfliktus felvázolása mellett nem sok minden történik. Ez persze egyáltalán nem baj, hiszen a játékidő előrehaladtával egy csavaros és az atmoszférát a végletekig kihasználó, ötletes sztori bontakozik ki a nézők szeme előtt.
Azonban mindez még mindig kevés lenne, ha egészen más karaktereket kéne elviselnünk. Bob Hoskins kitűnően alakítja a megkeseredett, alkoholista detektívet, aki sehogy sem tud vidáman tekinteni a világra. Mindemellett nagyszerű párost is alkot Roger nyúllal, annak ellenére, hogy a forgatáson sokszor a levegőbe kellett beszélnie. A gonosz bíró szerepében Christopher Lloyd-ot, a Vissza a jövőbe dokiját üdvözölhetjük, Eddie barátnőjét pedig Joanna Cassidy alakítja meggyőzően. Azonban a pálmát Roger nyúl és felesége, a 80-as évek egyik szexikonja, Jessica, illetve a rengeteg rajzolt figura (többek között a szivarozó baba, a taxi vagy az állandóan vihogó menyétek) viszik el. Itt külön dicséretet érdemel a technikai megvalósításért felelős stáb, akik nagyszerű, mai szemmel is kiváló látványvilágot varázsoltak elénk. Minden szempontból remek film a Roger nyúl a pácban, amire még a nosztalgikus érzések is rátesznek egy lapáttal, ezért könnyen szemet lehet hunyni pár apróbb hiányosság felett. 10/10
Ha tetszett a kritika és szereted a filmeket, feltétlen kövesd be Totál Plán nevű filmes YouTube csatornámat!
Ha pedig napi filmes érdekességre vágysz, Instagramon is megtalálsz!