Kritika: Hideg nyomon (Gone Baby Gone)

Ben Afflecket igazából soha nem tudtam hova tenni: egyrészt ott voltak a Kevin Smith filmek, amikben mindig jól játszott, meg persze a Good Will Hunting, aminek a forgatókönyvéért Matt Damonnal közösen Oscart kapott. Ugyanakkor az Armageddon, a Pearl Harbor, és egy csomó romantikus film nyálas szépfiújának a szerepét is eljátszotta, kifejezetten tehetségetelenül, plussz ott volt még a JLo-s történet is. (A mindenképpen érdekes szerepvállalását Matt Damon foglalja össze a legtalállóbban a Jay és Néma Bob visszavág egy jelenetében.) Első rendezésétől tehát nem alaptalanul félt a nagyközönség, így utólag azonban alaptalan volt a feltételezés, miszerint úgy is szar lesz, amit csinál, hiszen a Hideg nyomon egy kitűnő film lett.

A történet röviden annyi, hogy Boston egy szegényebb negyedében eltűnik egy kislány, név szerint Amanda McCready (őrá utal az angol cím is). A sajtó hatalmas figyelmet szentel az ügynek, a család is nagyon meg akarja találni a kislányt, ezért bérelnek fel külön két magánnyomozót, Patrick Kenzeit (Casey Affleck) és Angie Gennarót (Michelle Monaghan), akik mellesleg a magánéletben is egy párost alkotnak. A rendőrfőnök (Morgan Freeman) is különösen szívén viseli a kislány elrablását, ezért a magánnyomozókkal kiegészülve két detektívet (Ed Harris, John Aston) is az ügy mellé rendel. Persze szükség is van erre, mert a megoldás nem annyira egyszerű, mint aminek először látszik.

A Hideg nyomon Dennis Lehane regényének az adaptációja, akinek a Titokzatós folyót is köszönhetjük. A Titokzatos folyóhoz hasonlóan ez a műve is egy elsősorban fehérek által lakott szegénynegyedben játszódik, ahol a családi problémák hátterében a pénzhiány mellett a drog és az alkoholizmus áll. Affleck nagyon eltalálta a helyszínt, hihető karakterekkel töltötte meg azt. Nem hiába mutatja több ízben a lepukkant utcákat és a meggyötört arcokat aláfestés gyanánt Casey narrációjához. Affleck amúgy már bemutatta, hogy ért az ilyen környezethez, hiszen a Good Will Hunting is Boston hasonló negyedében játszódik. A történet elég erős, komoly kérdéseket vet fel, a krimi szál mellett pedig az egyéni történetek is előkerülnek. A Titokzatos folyóban is az volt az igazán jó, hogy a Kevin Bacon alakította detektív azon a környéken nyomoz, ahol felnőtt, így (bár már nem tartozik oda teljesen) ismer mindenkit. Patrick Kenzei is hasonló karakter, ő is a környéken él, a becenevükön ismeri a helyi arcokat, bár egy kicsit már kilóg közülük.

Mindenképpen dicséretes, hogy Ben Affleck maga helyett öccsére osztotta a főszerepet, szerencsére Casey szinte végig hiteles tud maradni. A színészek közül még a kislány anyját alakító Amy Ryant lehet kiemelni, aki nagyon meggyőzően játsza szerepét. Ed Harris és Morgan Freeman a rend őreiként szintén jók, de ez szerintem tőlük el is várható. Egyedül Michelle Monaghan válik észrevétlenné, egyetlen nagyobb jelenete sincs a film alatt, pedig legalább egy órát szerepel. Ez azért mindenképpen hiba Afflecktől, hiszen ha már ennyi ideig látható a vásznon Angie Gennaro karaktere (akinek a történet szempontjából gyakorlatilag semmi szerepe nincsen), legalább egy-két jelenetet erejéig nagyobb hangsúlyt is kaphatott volna. Ez John Astonra, a másik detektívre is igaz.

Amúgy nem volt különösebb gond a színészvezetésben, Affleck összességében jól oldotta meg a feladatot. Azért pár jelenetben érződik, hogy nem profi rendező: a film közepénél a fordulópontot nem tudja jól átvezetni, ismét az utcát és az embereket mutatja, Kenzei alámondásával, ami a film elejéhez és végéhez illik, ide azonban nem. Emellett néhol hihetetlenné válik, hogy a cingár Kenzei mindenkit ismer, és bármelyik nehézfiút le tudja nyomni. De igazából ez a legkevesebb.

Mindent egybevetve a Hideg nyomon alulmarad a Titokzatos folyóval szemben, de dicséretére legyen mondva, csak egy kicsivel. Egy 8/10 mindenképpen kijár neki. Remélhetőleg Afflecket láthatjuk még egy hasonlóan színvonalas film rendezői székében.

Ha tetszett a kritika és szereted a filmeket, feltétlen kövesd be Totál Plán nevű filmes YouTube csatornámat!

Ha pedig napi filmes érdekességre vágysz, Instagramon is megtalálsz!

Címkék: kritika, 8/10, 00s