Kritika: Parfüm - Egy gyilkos története

Előzetesen kétféle kritikát hallottam a Parfümmel kapcsolatban: az egyik istenítette, hogy mekkora remekmű, a másik meg csak a könyv silány adaptációnak tekintette. Én inkább az első vélemény felé húzok, ez persze annak is köszönhető, hogy nem olvastam a könyvet.

Az törénet Jean-Baptiste Grenouille (Ben Whishaw) életét mutatja be, aki ritka tehetséggel születik: tökéletes szaglásának köszönhetően a létező összes illatot felismeri. Kitartásának köszönhetően megismerkedik a parfümkészítés technikájával, amit emberek illatának a megörzésére használ fel. Ám a kiszemelt női alanyok már nem lelkesednek ennyire az ötletért, így Jean-Baptiste gyilkossá válik.

A sztori nekem nagyon bejött, ötletesnek és érdekesnek találtam. A főhőst megtestesítő színész végig rohadt jól játszott, a testtartása és a mimikája egy az egyben egy őrülté. A film központi eleme az illat és a szag, és ezt filmen megjeleníteni egyáltalán nem könnyű, ennek ellenére Tom Tykwer rendezőnek ez szinte hibátlanul sikerült (a gyomorforgató képeknek köszönhetően). Szintén a film szerves részét képzi a 18. századi franciaországi helyszín és a korabeli parfümkészítés kultúrája. Ennek bemutatása pedig iszonyat érdekesre sikeredett, kicsit a Kapitány és katona jutott az eszembe, hiszen ott is maga a hajózás játszotta a főszerepet.

Visszatérve a színészekre, a Whishaw mellett Dustin Hoffman és Alan Rickman is említést érdemel, mindketten kitűnően játszottak. A színészek mellett a helyszíneket is nagyszerűen választották ki, a 18. századi Párizs és a vidéki kisváros egyaránt látványos volt. Negatívumként elmondható, hogy a 140 perces játékidőt én egy kicsit sokalltam, egy 15 percet azért simán ki lehetett volna vágni belőle. A befejezés abszolút meglepő volt, ilyen szürreális végre egyáltalán nem számítottam.

Nem is ragozom tovább, jó film volt a Parfüm, egy 8/10-et mindenképpen megérdemel (a jó osztályzat természetesen a halálesetek magas számának is betudható). Az HBO-n elvileg még műsoron van, szóval aki eddig nem nézte meg a filmet, annak itt a remek alkalom.

Ha tetszett a kritika és szereted a filmeket, feltétlen kövesd be Totál Plán nevű filmes YouTube csatornámat!

Ha pedig napi filmes érdekességre vágysz, Instagramon is megtalálsz!

Címkék: kritika, 8/10, 00s