100 kedvenc filmem: 30-21
30. Amarcord (1973) – r: Federico Fellini; fsz: Bruno Zanin, Pupella Maggio, Armando Brancia, Giuseppe Iangiro
Okok: Fellini fiatalkori élményeiben bővelkedő filmje mindarról, ami emberré tesz minket. Hihetetlen karakterek, mókás jelenetek, keserédes hangulat, Fellini talán legjobb filmje.
Jelenet: A kamasz Titta hóbortos nagybátyja felmászik a fa tetejére, és rendületlenül ordítja: Nőt akarok!
29. A tanú (1969) – r: Bacsó Péter; fsz: Kállai Ferenc, Őze Lajos Both Béla, Fábri Zoltán
Okok: Gúnyos szatíra a szocialista rendszerről, vezetőiről és értelmetlen parancsairól, Pelikán József gátőr szemén keresztül, aki az ég világon semmit sem akar, csak békésen élni (nem csoda, hogy majd 10 évre betiltották a filmet). A kollektív magyar tudat talán elsőszámú filmje olyan szállóigékkel, mint a magyar narancs, a nemzetközi helyzet fokozódik, vagy a hagyjuk a szexet a hanyatló nyugatnak.
Jelenet: Bástya elvtárs végigmegy a Szocialista Szellem Vasútján.
28. Közönséges bűnözők (Usual Suspects, 1995) – r: Bryan Singer; fsz: Kevin Spacey, Gabriel Byrne, Stephen Baldwin, Kevin Pollack
Okok: Kritika. Fordulatos thriller-krimi a megtestesült gonoszról, sziporkázó színészi alakításokkal és emlékezetes csattanóval.
Jelenet: Kujan nyomozó kezéből kiesik a kávésbögre.
27. Nagymenők (Goodfellas, 1990) – r: Martin Scorsese; fsz: Ray Liotta, Joe Pesci, Robert De Niro,
Okok: Titkon mindenki szeretné elérni, hogy bármit megtehessen, amit csak akar. A többség ennek érdekében egyetemre jelentkezik, és elkezd keményen dolgozni. Henry Hill azonban inkább gengszternek állt, hogy barátaihoz hasonlóan ő is nagymenő lehessen.
Jelenet: A maffiózók bemutatása a bárban Jimmy Conway szemén keresztül.
26. Amélie csodálatos élete (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001) – r: Jean-Pierre Jeunet; fsz: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Serge Merlin
Okok: Huh, hát nagyon nehéz szavakba önteni, mivel ennyi ötletet egy filmbe zsúfolva még talán soha sem láttam. A lényeg, hogy imádnivaló film Amélie-ről és a környezetében élőkről.
Jelenet: Ahogy Amélie visszaadja Ninonak a fényképgyűjteményét.
25. Száll a kakukk fészkére (One Flew Over The Cuckoo’s Nest, 1975) – r: Milos Forman; fsz: Jack Nicholson, Louise Fletcher, Brad Dourif, Will Sampon
Okok: Ken Kesey fantasztikus könyvéből Milos Forman készített felejthetetlen filmet. A cseh zseni nagyszerűen ráérzett a könyv lényegére, és Serteperte főnök szemszöge helyett kívülállóként mutatja be az elmegyógyintézetben történteket. Nicholson remekel, de Louise Fletcher Miss Ratched szerepében mindenkit letaglóz.
Jelenet: Két olyan jelenet van, ahol a film jobb a könyvnél: az első a baseball meccs, a második pedig az egy percig kitartott közeli McMurphy arcáról a karácsonyi bulin, amikor felfogja, hogy innen soha nem fog kijutni.
24. A halál keresztútján (Miller’s Crossing, 1990) – r: Ethan és Joel Coen; fsz: Gabriel Byrne, Marcia Gay Harden, John Turturro, Jon Polito, Albert Finney
Okok: Coen tesók csavaros gengszermozijában az ír Tom (az Egy maréknyi dollárért szituációjára hajazó történetben) mindenkit átverve kijátssza a két ellenséges bandát egymás ellen. Mindeközben állandóan kalapját keresi.
Jelenet: Tom hátába szegezett pisztollyal a fák ágait nézi.
23. Sörgyári Capriccio (Postriziny, 1981) – r: Jiri Menzel; fsz: Magda Vásáryová, Jiri Schmitzer, Jaromir Hanzlik
Okok: Hangulatos, humoros és az első perctől rabulejtő Hrabal adaptáció természetesen Jiri Menzel rendezésében. Az összes karakter az utolsó mellékszereplőig telitalálat, különösen az állandóan ordító Pepin és eszement sztorijai (A halhatatlan Unatkozik? Vásároljon mósómedvét! szállóige is az ő szájából hangzik el.)
Jelenet: Ahogy Maryska reggelire sört iszik, az valami gyönyörű.
22. Harcosok klubja (Fight Club, 1999) – r: David Fincher; fsz: Brad Pitt, Edward Norton, Helena Banham Carter, Meat Loaf, Jared Leto
Okok: Az első film, ami a Vietnám utáni generáció életviteléről, és a jelen kor társadalmi problémáiról szól. Fincher mozija nem buzdít semmire, pusztán kimondja az elnyomott gondolatokat, illetve alternatívát kínál a fogyasztói társadalom kölykeinek.
Jelenet: Lehetetlen választani, számos idézhető szöveg, és vizuális apróság van a filmben. Ha muszáj választanom, akkor apu mardosó irigysége mellett talán az ikea szoba bemutatása a legemlékezetesebb számomra.
21. Kutyaszorítóban (Reservoir Dogs, 1992) – r: Quentin Tarantino; fsz: Tim Roth, Harvey Keitel, Michael Madsen, Chris Penn, Steve Buscemi
Okok: Kritika. Tarantino első mesterműve egy elfuserált rablásról és az utána történtekről. Olcsó öltönyök, középkorú tapasztalt férfiak, színekről kapott nevek, fülbemászó dalok és az utánozhatatlan Tarantino stílus.
Jelenet: Egyértelműen a klozet (vagy commode) sztori, amikor Mr. Orange benyomja a kézszárítót.