100 kedvenc filmem: 50-41
50. Holt költők társasága (Dead Poets Society, 1989) – r: Peter Weir; fsz: Robin Williams, Robert Sean Leonard, Ethan Hawke
Okok: Mert mindenki olyan tanárt szeretne, mint John Keating, aki gondolkodó embereket, nem pedig robotokat akar nevelni a fiatalokból.
Jelenet: A fiúk egyesével bemennek az igazgatóhoz kihallgatásra.
49. Mátrix (The Matrix, 1999) – r: Andy és Larry Wachowski; fsz: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Joe Pantoliano
Okok: A szokványostól eltérő, újfajta jövőkép a gépek uralmáról, ahol az ember a látszat ellenére csak vegetál. Emellett stílusteremtő akciófilm, amiben egyszerűen mindenki faszán néz ki.
Jelenet: Neo és Trinity állig felfegyverkezve belépnek az épületbe, ahol Morpheust őrzik, és elszabadul a pokol. A filmtörténet legjobb akciójelenete, amit kb. 150-szer néztem meg és még mindig tetszik.
48. Veszedelmes viszonyok (Dangerous Liaisons, 1988) – r: Stephen Frears; fsz: Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Uma Thurman
Okok: A francia arisztokrácia gazdag, unatkozó tagjai ártatlan nők életét teszi tönkre pusztán fogadásból. A főkolompos nem más, mint a velejéig romlott Merteuil és a hasonlóan gonoszlelkű Valmont. A tét maga, a megközelíthetetlennek hitt fiatal özvegy, Marie de Tourvel.
Jelenet: Gyakorlatilag az összes rész, melyben Glenn Close felajánlja segítségét áldozatainak, és közben a lehető legédesebb káröröm ül ki arcára.
47. Hétalvó (Sleeper, 1973) – r: Woody Allen; fsz: Woody Allen, Diane Keaton,
Okok: Burleszk jelenetetekkel tarkított gúnykép a jövőről, ahol egy gonosz diktátor irányít, és természetesen az összes ember idióta. Ebbe a világba csöppen a neurotikus Miles Monroe, akit minden politikai csoportosulás csak ki akar használni.
Jelenet: Allan robotként körbeadja a hallucinációt okozó „varázsgömböt” a vendégeknek.
46. Schindler listája (Schindler’s List, 1993) – Steven Spielberg; fsz: Liam Neeson, Ralph Fiennes, Ben Kingsley
Okok: Méltó emlékmű a holokauszt áldozatainak, Spielberg tolmácsolásában, fekete-fehérben egy sor megrázó képsorral. Ugyan a befejezés túl hollywoodira sikerült, de ez könnyen megbocsátható, ha figyelembe vesszük az azt megelőző két órát.
Jelenet: A krakkói gettó megtisztítása, amit egy domb tetejéről néz végig Schindler és felesége.
45. Butch Cassidy és a Sundance kölyök (Butch Cassidy and the Sundance Kid, 1969) – r: George Roy Hill; fsz: Paul Newman, Robert Redford, Katharine Ross
Okok: A világ egyik első buddy-movieja, méghozzá western környezetben. Butch és Sundance laza párosa máig legendás köszönhetően a két színészóriásnak, a nemrég elhunyt Paul Newmannak és Robert Redfordnak.
Jelenet: Butch a biciklin udvarol Ettának a Raindrops zenéjére.
44. A ravasz az agy és a két füstölgő puskacső (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, 1998) – r: Guy Ritchie; fsz: Jason Flemyng, Dexter Fletcher, Nick Moran, Jason Statham, Vinnie Jones, Sting
Okok: Minden idők legpörgősebb, legőrültebb másfél órája a londoni alvilág fenegyerekeiről, zseniális zenékkel és ötletes fényképezéssel.
Jelenet: A kiütöttnek hitt Gloria hirtelen felpattan a kanapéról és a Bren puskával lead egy sorozatot.
43. A John Malkovich menet (Being John Malkovich, 1999) – r: Spike Jonez; fsz: John Cusack, Cameron Diaz, Catherine Keener, John Malkovich
Okok: Egy irodaház 7 és feledik emeletén van egy szekrény mögötti titkos alagút, ami John Malkovich fejébe vezet. Ez az abszurd, sőt eszement ötlet Charlie Kaufmann agyából pattant ki, és a kliprendező Spike Jonez készítette el belőle az utóbbi évek legeredetibb filmjét.
Jelenet: John Malkovich belemászik a saját fejébe vezető alagútba.
42. Kill Bill 1. (Kill Bill: Vol. 1, 2003) – r: Quentin Tarantino; fsz: Uma Thurman, Lucy Liu, Vivica A. Fox, Daryl Hannah, David Carradine
Okok: Stíluskavalkád, kung-fu, anime, bosszú, időszálak keverése, Uma Thurman, Tarantino, a többi pedig történelem.
Jelenet: Van egy 2 perc hosszú vágásnélküli jelenet a japán étteremben, melyben a Menyasszony elindul a mosdó felé, ekkor a kamera átvált az éttermet vezető házaspárra, akik O-Ren Ishii és bandája felé tartanak, majd ismét vált a kamera Sophie-ra, aki szintén a mosdóba igyekszik. Huh, ez leírva nem néz ki túl jól, de a kameramozgás a valóságban zseniális.
41. Star Wars V. – A Birodalom visszavág (The Empire Strikes Back, 1980) – r: Irvin Kershner; fsz: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams
Okok: A leginkább pesszimista Star Wars epizód hatalmas, lomha birodalmi lépegetőkkel, felhővárossal, Yodával, egy csomó meneküléssel, az első normális fénykardpárbajjal, és a Csillagok háborúja nevű szappanopera legnagyobb cliffhangerével.
Jelenet: Birodalmi lépegetők támadása a Hoth bolygón.