100 kedvenc filmem: 100-91

 

Mindig is akartam készíteni egy 100-as listát az általam vélt legjobb filmekről, és ha aeon fluxnak ilyen embertelen mennyiségű filmmel a háta mögött sikerült, akkor számomra sem lehetetlen ez a feladat. Így, több mint egy hónapos kutatómunka után nagyjából összeállt a lista. A filmek sorba rendezése mellett a szóba jöhető mozgóképek összegyűjtése is embertelen munkának bizonyult: vagy öt filmes könyvet, a DVD és VHS gyűjteményemet, illetve az imdb-t kellett végigböngésznem, hogy az összes kedvencemet előkotorjam, és így is biztos, hogy néhány remekmű elkerülte a figyelmemet. Mától kezdve minden szerdán, 100-tól visszafelé számlálva tízes csoportokban közlöm kedvenceimet. Az összeállítás a 2008-as véleményemet tükrözi, így nem kell meglepődni azon, hogy viszonylag sok friss filmmel, illetve gyerekkori klasszikussal fogtok majd találkozni. Annak ellenére, hogy nem legjobb filmekről, hanem kedvencekről lesz szó, remélhetőleg minden olvasó talál majd magának néhány fel nem fedezett gyöngyszemet. Jó szemezgetést!

 

100. A maszk (The Mask, 1994) – r: Chuck Russell; fsz: Jim Carrey, Cameron Diaz, Peter Greene

 

Okok: Nosztalgia ide vagy oda, a Maszk az egyik legélvezetesebb képregényfilm. A történet és a karakterek átlagosak, azonban Jim Carrey és a zöld maszk mögött elkövetett hülyeségei felejthetetlenné teszik a filmet. Általános iskolásoknak kötelező, de a ma is látványos trükkök és nagyszerű poénok miatt a felnőttek számára sem utolsó szórakozás. Nem mellesleg Carrey és a gyönyörű Diaz pályája is ekkor indult be igazán.

Jelenet: Stanley Ipkiss második átváltozása során elkövetett Coco-bongó-s fellépése.

 

 

99. Kontroll (2003) – r: Antal Nimród; fsz: Csányi Sándor, Mucsi Zoltán, Pindroch Csaba, Balla Eszter

 

Okok: A 21. század egyik legjobb magyar filmje, ami a szokásos pesszimista magyar hangulatot és poszt-szocialista érzést egy közönségnek szóló, szórakoztató moziba adaptálja. Ha a mesterséges fényekkel megvilágított metró atmoszférája egyszer elkap, csak nehezen szabadulsz.

Jelenet: Gyalogkakukk üldözése.

 

 

98. A United 93-as (United 93, 2006) – r: Paul Greengrass; fsz: sok ismeretlen arc

 

Okok: Kritika. A valóság megrázóan hiteles visszaadása mellett méltó tisztelgés a szeptember 11-i események áldozatai előtt is. És mert az utolsó pillanatban is reménykedsz, hátha túlélik az utasok a terrorakciót, és rádöbbensz, hogy a valóságban általában nincs happy end.

Jelenet: Az utasok megpróbálnak betörni a pilótafülkébe.

 

 

97. Majmok bolygója (Planet of the Apes, 1968) – r: Franklin J. Schaffner; fsz: Charlton Heston, Roddy McDowall, Kim Hunter

 

Okok: Pierre Boulle regényéből készült feldolgozás, amiben az ember elnyomóból elnyomottá válik. Nem hiába, az önpusztításnak a visszafejlődés az ára.

Jelenet: A kollektív tudatban létező zárójelenet a Szabadságszoborral és a lovagló Hestonnal együtt, amire még Boulle is azt mondta, hogy hatásosabb, mint az ő befejezése.

 

 

96. Fogd a pénzt, és fuss! (Take the Money and Run, 1969) – r: Woody Allen; fsz: Woody Allen, Janet Margolin

 

Okok: Mert ha valakiről kiderül, hogy bűnöző, fix, hogy a szomszédok nyilatkoznak először, hogy „mindig jó gyerek volt, nem hittük volna, hogy rossz útra tér”. Az áldokumentarista Fogd a pénzt, és fuss! is ezt figurázza ki nagy adag humorral és burleszkbe hajló helyzetkomikummal.

Jelenet: Legyen a szállóigévé vált „csak semmi cécó, nálam van a slukker”? Vagy a szappanból kifaragott pisztoly? Esetleg a balul elsült bankrablás?

 

 

95. Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán (Master and Commander, 2003) – r: Peter Wier; fsz: Russel Crowe, Paul Bettany, James D’Arcy

 

Okok: Kritika. Részletes korkép egy eddig csak a kalózfilmekből ismert világról, ahol a kapitány született stratéga is egyben.

Jelenet: A Surprise és az Acheron első csatája: a hangok és a vágás valami elképesztő összhatása.

 

 

94. Nincs bocsánat (Unforgiven, 1992) – r: Clint Eastwood; fsz: Clint Eastwood, Morgan Freeman, Gene Hackman

 

Okok: A western zsáner felélesztése egy kiöregedett cowboy főszereplésével, aki még egyszer, utoljára elvállalja a piszkos munkát. Eastwood egyik legjobb rendezése, amely méltó ajándék egykori rendezője Sergio Leone számára.

Jelenet: A végső leszámolás és Clint arca, aminek láttán épeszű ember azonnal elrohanna.

 

 

93. Fekete vidék (Boyz n the Hood, 1991) – r: John Singleton; fsz: Cuba Gooding Jr., Ice Cube, Laurence Fishburne, Angela Bassett

 

Okok: A legjobb gettófilm, ami valaha készült. A fekete közösség kiszolgáltatottságát és kényszerű helyzetét Spike Lee az életben nem mutatta be ilyen egyszerűen, mégis összetetten, mint az ekkor elsőfilmes Singleton.

Jelenet: Tre haverjának a meggyilkolása.

 

 

92. American Graffiti (1973) – r: George Lucas; fsz: Richard Dreyfuss, Ron Howard, Harrison Ford

 

Okok: Kritika. A tinifilmek minden kellékét felvonultató alkotás a felnőtté válásról és a középiskolát lezáró utolsó kalandos estéről. 60-as évek eleje, dögös zene, jó kocsik, jó nők, fiatalság, bolondság.

Jelenet: Inkább momentum: a titokzatos szőke nő „üldözése”.

 

 

91. Sebhelyesarcú (Scarface, 1983) – r: Brian De Palma; fsz: Al Pacino, Michelle Pfeiffer, Steven Bauer, F. Murray Abraham

 

Okok: Egy klasszikus film modern feldolgozása, a szokásos felemelkedés-bukás történet bemutatása a brillírózó Al Pacinóval a főszerepben. Ja, és mert ez minden gangsta rapper kedvenc filmje.

Jelenet: Az agyonidézett „Say hello to my little friend” mellett a láncfűrészes gyilkosság, közben Tony Montatna rezzenéstelen arca.

Címkék: top100, kedvenc film